Autobedrijven in Het Gooi verhuizen regelmatig

Het Gooi - Breng je de auto voor een beurt, is je vertrouwde dealer van de een op de andere dag ineens van de aardbodem verdwenen. Niks aan de hand, ze zijn alleen maar verhuisd, maar waarom eigenlijk?

Aan de buitenwereld doen autobedrijven ons geloven dat ze zijn verhuisd, maar in werkelijkheid zijn deze autobedrijven helemaal niet op een andere plek terecht gekomen. Het ontbrak hen op de oude plek gewoonweg aan succes. Vaak noodgedwongen door de bank en uit kostenbesparing zijn ze simpelweg opgeheven of samengevoegd met een bestaande vestiging in een andere plaats. In onze regio zagen we al een aantal autobedrijven zoals, Stam Renault Huizen, Buitenweg Volvo Huizen, Koops Auto Nissan/Kia Hilversum, Van Kooy Mercedes Bussum* en Fred Janssen Opel Hilversum verdwijnen. De grote vraag natuurlijk is hoe komt dat?

Doordat de verkopen achterblijven en de kosten oplopen komen veel autobedrijven in de problemen. De banken zijn niet altijd meer bereid om extra financieren, dit komt weer omdat veel autobedrijven helemaal geen eigen vermogen hebben. Ze huren namelijk de panden en financieren de auto’s in de showroom. Daardoor heeft de bank helemaal geen zekerheid (lees: geen onderpand) of ze de oplopende schulden ooit nog kunnen terug betalen. Is het risico te groot, dan besluit de bank maar zo om de stekker eruit te trekken en dan valt het bedrijf om. Elk filiaal van een onderneming moet zijn eigen broek op kunnen ophouden, anders kun je beter van twee één autobedrijf maken. En als dat samenvoegen dan toch gebeurt, noemen we dat in autoland: "verhuizen"

Een goed autobedrijf houdt van elke honderd euro omzet één euro netto winst over. De commotie om het minder aantal verkopen is misschien verontrustend maar hoeft toch niet dramatisch te zijn. De opbrengsten van een autobedrijf komen voor tachtig procent uit de werkplaats. Indien klanten besluiten om geen andere auto te kopen, dan hoeft dat dus geen ramp voor het autobedrijf te zijn. Alleen als ze naar een ander gaan om onderhoud uit te laten voeren dan wordt het moeilijk.

Autobedrijven die nu omvallen, lopen al langer tegen een afname van onderhoud en reparaties in de werkplaats aan. Er is niet gereageerd om het wagenpark van auto’s tussen de drie en zes jaar in huis te houden. Natuurlijk lopen de service intervallen ten opzichte van twintig jaar geleden op, maar juist daarom moet je creatief bezig zijn om toch omzet te generaliseren. Buiten de standaard beurt moeten er extra onderhoudswerkzaamheden en onderdelen (accessoires) bij worden verkocht. Verder hebt je goede mensen nodig die een relatie met de klant opbouwen en kunnen onderhouden.

Al vanaf oktober 2009 merken wij in de showroom weer een stijging van het aantal verkopen. De markt zich weer langzaam aan het herstellen, het consumenten vertrouwen beweegt zich in ieder geval weer de goede kant op. Een half jaar geleden stonden er nog banen op de tocht, maar door het herstel van de markt zijn er in het nieuwe jaar weer vaste arbeidsovereenkomsten met het personeel afgesloten. En dat doet een werkgever toch alleen als hij weer in zijn eigen toekomst gelooft.

* Door overname van SternAuto

o foto door Gilbert Vogt

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...