Autobranche krimpt, de helft van de dealers verdwijnt

De krimp in de autobranche lijkt steeds verder door te zetten. Zo kwamen er in het eerste kwartaal van 2014 nog wel klanten naar het autobedrijf, maar na het tweede kwartaal werd het opvallend steeds stiller in de showroom. Een troost: Geen enkele autobedrijf onttrekt zich aan de malaise, en het einde is nog niet in zicht.

Ook het aantal monteurs in de werkplaats is de laatste jaren alleen maar verder afgenomen. De krimp in de markt vertaalt zich in een stijging van het aantal faillissementen. Helaas kunnen we bijna elke dag op www.automotive-online.nl lezen hoe autoland steeds verder afbrokkelt.

25 jaar geleden bedacht Van Kooy (Mercedes) als eerste om de service los te koppelen van de showroom. De klant was best bereid om een half uur naar een showroom te rijden, maar maximaal een kwartier voor een werkplaatsbezoek. De vestiging in Bussum zou dan alleen servicepunt worden, en wilde de klant een auto kopen, dan kon hij doorrijden naar Amersfoort. Het kwam er niet van, want de directie durfde het toch niet aan.

We zijn nu een aantal jaren verder en leven in het digitale tijdperk. Met een paar muisklikken kun je de hele wereld bekijken. Het is niet meer noodzakelijk om naar de showroom te gaan. Je neemt de beslissing om iets te kopen al achter je computer. Als je de deal al kunt maken vanaf je scherm, dan is de aankoop zo gedaan. Zo laten klanten ook steeds vaker een offerte via internet maken voor onderhoud en reparatie. Het gunnen gaat niet langer meer op basis van de relatie, maar in de toekomst uitsluitend op prijs en verhouding. 

Koops Furness had met het internetbedrijf Budgetservice al een goede stap gemaakt. Door het faillisement verdween Budgetservice onlangs van de markt. Toch is deze formule de toekomst. Kijk niet vreemd als Budgetservice in een andere vorm en naam weer opduikt.

Eén showroom op een centrale plek is voldoende. De showroom verdwijnt en de service plekken blijven bestaan. Van de 2200 dealers blijft in de komende jaren nog slechts de helft over.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...