Autoverkoper wordt aardappelboer

Jarenlang wachtte de autoverkoper op zijn klant in de showroom. Achter zijn bureau, soms zelfs achteroverleunend, bracht hij de auto’s aan de man. “Kijkt u maar even rond, ik hoor wel als er iets voor u bij zit”, zegt de verkoper met een glimlach terwijl hij nog even zijn laatste mail checkt. De klant gaat voor het bureau van de verkoper staan. “Ik heb wel interesse in de auto die daar staat”, zegt de potentiële klant. “Ok…even mijn mail afmaken, wilt u koffie?” zegt de verkoper ineens ‘spontaan’, terwijl hij in zijn beeldscherm blijft koekeloeren.

Het afwachten tot de klant naar de showroom komt gaat verdwijnen en de arrogante verkoper eindelijk ook. Het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat de klant naar de showroom komt. Bovendien is de markt door internet zo transparant geworden dat de keus zomaar op een andere leverancier kan vallen. Je moet er als verkoper bovenop zitten. De klant zal de komende jaren steeds minder dealertrouw worden. De verkoper moet daarom snel achter zijn beeldscherm vandaan komen voor het te laat is.

Back to the future
De wereld verandert snel; sneller dan de afgelopen vijfentwintig jaar in autoland. De autoverkoper zal op weer op pad moeten om auto’s te verkopen. We gaan terug naar de tijd toen de bakker, de groenteboer en de aardappelboer nog aan de deur kwamen.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...