Brandstofverbruik wijkt af van autofolder

Wij krijgen elke dag vragen over uw auto en proberen die op een zo goed mogelijke manier te beantwoorden. De naam van de klant en het merk van de auto zijn in dit artikel weggelaten.

“Vorige week ben ik teruggekomen en gedurende die trip van 2050 km heeft mijn auto een benzineverbruik gehad van net 1 op 10 soms net 1 op 11.”

“Ik rij niet te hard, precies de snelheden van 120 of 130 km en vaak op cruise control. Ook zit er geen verschil in de Eco, Normal of Sport stand, het verbruik is verschrikkelijk slecht.”

“Ook in Nederland is het verbruik niet goed, 1 op 12 of soms 1 op 13.”

“De folder gaf echter geheel andere verbruikscijfers aan maar zoveel benzine als mijn auto verbruikt is werkelijk schandalig en geen reclame voor dit merk.”

“Misschien kunt u aangeven hoe ik dit probleem kan oplossen.”

Waarom wijkt het praktijkverbruik van auto’s af van de officiële Europese verbruikscijfers?

De officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen soms behoorlijk verschillen. Oorzaak is dat rijomstandigheden van een voertuig in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de Europese verbruikstest. Deze test is inmiddels al zo’n 30 jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld. In de 20 minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld verder verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en zit er maar één persoon zonder bagage in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor.

Een afwijking tot soms wel 45% is toch eigenlijk niet acceptabel?

Het is absoluut jammer dat de Europese verbruikscijfers vaak niet goed aansluiten bij het werkelijke brandstofverbruik. De afwijking in procenten ziet er misschien indrukwekkend uit, maar belangrijker is wat het in absolute zin scheelt, dus in aantallen liters per 100 kilometer.

Een voorbeeld ter verduidelijking. Een zuinige auto blijkt niet 4 liter/100 km maar 5 liter/100 km te rijden. Dat is een afwijking van 25 procent en een meerverbruik van 1 liter per 100 kilometer. Als we dan kijken we naar een minder zuinige auto, waarmee je niet 7,5 l/100 km maar 9 l/100 km rijdt. Procentueel gezien is dat 17 procent verschil. Beter zou je zeggen. Maar nee, want aan de pomp blijkt namelijk dat het meerverbruik in liters ten opzichte van die zuinige auto hoger ligt: per 100 kilometer heeft u 1,5 liter brandstof meer verbruikt.

Conclusie: staart u zich niet blind op percentages, maar kijk ook naar werkelijke liters.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...