Fastfitter goedkoper dan de autodealer?

Je hoort vaak op verjaardagen dat de autodealer zo duur is en dat je voor de APK en de banden beter naar een Kwik Fit kunt gaan. Is dat zo? Is de autodealer inderdaad duurder?

Op internet valt hier en daar wel te lezen dat de medewerkers van de Kwik Fit geen geweldig salaris hebben en dat ze pas echt geld verdienen (lees: provisie ontvangen) als ze buiten de APK onderdelen en arbeidsloon verkopen. Je bent nu als medewerker van de Kwik Fit geneigd om sneller iets te adviseren aan de klant, ook als het niet strikt noodzakelijk is. Maar als je niets adviseert, heb je elke maand een zakcentje in plaats van een goede boterham. Zou het dan ook kunnen dat de monteur van de Kwik Fit iets makkelijker iets afkeurt, terwijl het bij de autodealer binnen de tolerantie valt?

Maar wat doe je als klant bij de Kwik Fit bent, de auto staat op de brug, en alle vier wielen liggen er vanaf? Je zegt sneller ja. Je komt voor twee banden, maar je gaat ook met nieuwe remblokken en schijven weg omdat ze zo versleten zouden zijn. En nee, je wilt niet tegen een boom aan rijden met nieuwe banden, en je wilt ook goed kunnen blijven remmen. “Meneer, het is levensgevaarlijk, bent u erg gehecht aan het leven of heeft u kinderen?” “He ja, doe maar. Zet er maar nieuwe remmen op. Gek dat mijn autodealer dat helemaal niet heeft gezien.”

De meeste klanten gaan toch door de knieën. Ze hebben er simpelweg geen verstand van en laten de emotie de doorslag geven, terwijl ze in eerste instantie bij de Kwik Fit naar binnen gingen omdat het zo goedkoop was. Een ander voorbeeld: Bij de autodealer wordt alleen de defecte achterdemper van de uitlaat vernieuwd, terwijl bij de Kwikfit de hele uitlaat wordt vervangen. Waarschijnlijk ook omdat de achterdemper niet op de originele middendemper past.

De APK is bij de Kwik Fit € 24,95. Wij nemen Fred Janssen Autogroep, officiële Opel dealer in Huizen, even als voorbeeld. Daar kost een APK slechts € 17,50 met een gratis leen fiets/auto, en voor dat geld heb je een echte specialist aan je auto werken. Bovendien verdienen de monteurs daar een goed salaris, zonder provisie. Je mag er dan ook vanuit gaan dat ze daar op een eerlijke manier je auto bekijken en beoordelen. Indien nodig monteren ze gebruikte onderdelen, wat weer een derde van de nieuwprijs kost. Bovendien hebben ze verstand van een auto. Kunnen ze een storing uitlezen, diagnosticeren en oplossen. Iets waar de Kwik Fit totaal geen raad meer weet.

Autorijden kost in ieder geval geld. Op een verjaardag is er altijd wel een oom die zegt dat hij totaal geen kosten aan zijn auto heeft. Er heerst een taboe op de autokosten zo lijkt het. Neem van mij aan: elke auto kost geld. Vaak zeggen klanten ook aan de telefoon: “Doe maar een kleine beurt.” Hiermee suggereren ze dat het met de rekening wel mee zal gaan vallen. Kleine en groten beuren heb je niet meer. Je betaalt standaard voor olie verversen en het filter vervangen en daarnaast heb je periodieke werkzaamheden en onderdelen vervangen zoals: remvloeistof, interieurfilter, bougies en brandstoffilters. Gemiddeld kost een auto € 500 per maand. Mensen die zeggen dat het niet waar is nemen zichzelf in de maling.

Zelfs als een auto niet rijdt, kost een auto toch geld. Of zoals mijn vader een keer vertelde: “Ik ben naar de gratis winter check geweest.” “Gratis winter check? Heb je niets gekocht dan?” “Ja, ze zeiden dat mijn accu niet meer goed was. Goed dat ik ben geweest.” “Wat koste die accu dan vader.” “Hoezo?, €175.” “Ik dacht dat je zei dat het een gratis winter check was.” Gratis airco check. Je komt er achter dat het systeem opnieuw moet worden gevuld. Met een beetje mazzel ben je € 100 kwijt voor het ledigen en vullen. In het ergste geval € 400 voor het vervangen een condensor. Gratis bestaat niet.

Waarom olie verversen, ik rijd nooit. Zelfs als je nooit rijdt is het verstandig om elk jaar de olie te verversen. De kwaliteit van de olie gaat toch achteruit. Vocht komt in de motor en de smering wordt steeds minder. En vocht is funest voor de motor. Bovendien bij een beurt worden er ook nog dingen aan de auto gecontroleerd zoals: bandenspanning (voordeel is dat er steeds meer auto’s met bandensensoren op de weg komen), vloeistoffen, staat van accu en de v-riem, de remmen, uitlaatsysteem.   

Gerelateerde berichten
16-07-2016: Werkplaats autodealer op zaterdag open

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...