Garantiekosten autobedrijf meten of op je onderbuik?

Sinds mijn eerste stappen in het autobedrijf, bijna dertig jaar geleden, heb ik al te maken met garantiekosten. Ze rijzen bij elk bedrijf de pan uit. De vraag is, wie heeft er grip op de kosten?

De klant krijgt meestal garantie op een gebruikte auto  
Het is voor elk autobedrijf een uitdaging om de garantiekosten van de verkoop en de werkplaats zo laag mogelijk te houden. Voordat de auto te koop wordt aangeboden is het raadzaam om de auto eerst te inspecteren om de opknapkosten in beeld te krijgen. Dan kan de verkoop nog beslissen om de auto te houden of door te verkopen?

Er worden best wel wat auto’s met een probleem ingeruild. Bijvoorbeeld een motorlampje wat gaat branden na 70 kilometer, motorolie- koelvloeistoflekkage of een defecte airco. Dit soort dingen melden klanten over het algemeen niet.

Wie brengt de kosten in beeld?
In de werkplaats gaat er wel eens iets fout. Dat zijn garantie werkplaatskosten. Als je de kosten elke maand zichtbaar maakt, dan schrik je hoe hoog deze post kan oplopen. Als je het bijhoudt krijg je overzicht in de kosten. En alleen zeggen dat de kosten omlaag moeten, is niet voldoende. Je moet weten waardoor het komt.

En wat doe je met zoekuren die niet geclaimd kunnen worden bij de importeur? Boek je die op niet te claimen kosten? Als je dat wel boekt, dan is de monteur productief en worden de kosten duidelijk. Als je niets boekt, dan weet je ook niet waar de pijn zit. Dan kan je hooguit op je onderbuik afgaan, en die komt vaak niet overeen met de werkelijkheid.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...