Hoe krijg je het wauw-gevoel in het autobedrijf?

Wij komen onze afspraken na; de auto is na de beurt gewassen; er ligt een presentje in de auto; de leenauto kon zo worden meegegeven.

Onze klanten vinden de service die wij geven inmiddels heel normaal. Wat kunnen wij dan nog verbeteren? Zijn wij eigenlijk nog in staat om de verwachtingen van de klant te overtreffen?

Hoe overtreffen wij onze klant nog zodat wij wel een 9 of een 10 kunnen krijgen?
Jaren geleden heb ik een cursus gehad bij de Hogere Hotelschool in Den Haag. Daar heb ik geleerd wat hospitality inhoud, en dan vertaalt naar het autobedrijf. Vriendelijkheid kost niets, maar juist daar wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. Bij een hotel maakt het niet uit wie er binnenkomt, iedereen behandel je als een gast. Als je mensen vriendelijk behandelt, vertellen ze het door aan familie, vrienden en collega’s. En die hebben allemaal een auto.

Maak van een autobedrijf een sterrenrestaurant
Zet een kopje koffie voor de klant. Zorg dat de ruiten van de leenauto schoon zijn; dat de auto warm is, zodat de klanten veilig en comfortabel kunnen wegrijden. Als je ‘gewoon je werk doet’, is de waardering een 7 of een 8. Een 9 of een 10 verdien je alleen bij een overtreffende trap. Dat gebeurt alleen wanneer er bij je opkomt: wauw! Dit is iets anders dan ik gewend ben.

Hoe verras je je partner nog als je al heel lang bij elkaar bent? Gaat alles zijn gangetje of ga je spontaan naar Parijs om daar de jaarwisseling te vieren? Wanneer scoor jij nog punten bij je partner?

Doe je werk met een lach
Personeel wil je net zo vasthouden als de klanten. Als het personeel tevreden is, stralen ze dat uit naar klanten. Het gaat erom dat je de auto niet naar het autobedrijf brengt maar naar de mensen die er werken, zij maken het verschil. Samen met collega’s straal je plezier uit in je werk. Laat zien waar je voor staat. Geloof in wat je doet. Als je dat gevoel niet hebt, donder dan maar op.

Gerelateerde berichten
20-02-2017: Negen of een tien na werkplaatsbezoek
30-11-2016: Autobedrijf heeft invloed op beoordeling
23-11-2015: Autobranche vraagt 9 of een 10

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...