Laat verkopers van een autobedrijf alleen auto’s verkopen

De laatste jaren is het showroombezoek in een autobedrijf behoorlijk afgenomen. Het is namelijk niet meer vanzelfsprekend dat de klant naar jou winkel komt. Door internet kan de klant overal terecht.

Voorheen keek je in het plaatselijke krant of kreeg je een folder in de bus en dat was meestal beperkt tot ongeveer 25 kilometer in de omtrek, maar door internet rijdt de klant soms 150 kilometer om een auto te bezichtigen. Bij het rijden van een grote afstand is de kans groter dat de auto wordt gekocht. Daarom mag een klant bij een showroombezoek nooit meer worden gemist, en zeker niet omdat de verkoper foto’s aan het maken is.

Het gebeurt anno 2016 nog steeds dat je een showroom binnenkomt en niet te woord wordt gestaan, omdat de verkoper ergens anders mee bezig is. Het is ook zo moeilijk om een auto te verkopen? Ja, wel als de verkoper niet met de klant bezig is en zich met andere dingen bezighoudt. Als de buurman wel aandacht voor de klant heeft, dan wordt de auto daar gekocht. De klant heeft alles al onderzocht en komt nu bewust binnen om een auto te bekijken (lees: kopen).

Een verkoper is met een klant bezig in de showroom of hij is aan de telefoon, maar hij is niet met andere dingen bezig. Zo zou eigenlijk moeten gaan in autoland, maar in veel gevallen is dat niet mogelijk. Als je slechts twee verkopers hebt, dan hebben die nou eenmaal ook meerdere taken. Zo is het afleveren van een auto ook nog steeds een verkoopaangelegenheid? Maar waarom? Want daar gaat nou juist zoveel (verloren)tijd in zitten. Laat, als het kan, het iemand anders doen.

Laat de verkoper alleen auto’s verkopen. Laat hem doen waar hij echt goed in is. Natuurlijk zijn er honderd excuses om het niet te doen, maar daardoor verklein alleen maar de kans om te verkopen. Mij maakt het niet uit hoor. Ik hoef geen aantallen te scoren. Als er een Lead binnenkomt, dan ligt de prioriteit volledig daar. En het liefst meteen, want een klant is zo weer verdwenen. Elke verkoper die aan de bal wil blijven dient ook een offerte te maken, want dan doe je mee met het spel. 

Wat verkopers zeggen:

De verkoper kan de auto van mijn vrouw niet inschatten. Hij vraagt wat ik zelf denk voor de auto te krijgen. Ik zeg via de mail dat ik het niet weet. Ik denk: jij bent toch de verkoper. Een goede verkoper weet toch wel wat een auto waard is?

Na het maken van een proefrit zou je verwachten dat de verkoper nog contact met mij opneemt, maar nee. Geen enkel contact meer, terwijl ik echt wel interesse heb om de auto te kopen.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...