Nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat vanaf 2014

Vanaf 2014 krijgt Nederland een nieuw kentekenbewijs. Het papieren kentekenbewijs maakt plaats voor een kentekenbewijs op creditcardformaat. Dit nieuwe kentekenbewijs is handiger in gebruik en moeilijker te vervalsen. Ook de centrale afgifte van de kentekencards verkleint de kans op fraude.

De eigenaar/houder hoeft zelf niets te doen om een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat te krijgen, maar krijgt hem bij aankoop van een nieuw of gebruikt voertuig. Het overschrijvingsbewijs wordt afgeschaft, in plaats daarvan komt een code van 9 cijfers. Ook krijgt de eigenaar/houder het kentekenbewijs niet meer op het kentekenloket mee, maar wordt het de volgende bezorg dag thuisgestuurd.

De verwachting is dat vijf jaar na invoering de meeste papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekenbewijzen op creditcardformaat. Hoe de laatste papieren kentekenbewijzen uit de roulatie gaan, wordt later bepaald.

Bezitters van oldtimers mogen hun papieren of linnen documenten behouden. Zij krijgen er een kentekencard plus tenaamstellingscode naast, die ze nodig hebben bij formele handelingen.


De kentekencard wordt geïntroduceerd voor alle voertuigen die een kenteken hebben. Speciale kentekens blijven een papieren kentekenbewijs houden, zoals voertuigen van leden van het Koninklijk Huis, diplomaten, voertuigen van Defensie, exceptioneel transport, transitokentekens, tijdelijke kentekens, handelaarskentekens en grensverkeer.

Waarom een nieuw kentekenbewijs?

De directe aanleiding om het kentekenbewijs en de daarbij horende kentekenprocessen aan te passen, is het formele einde van de zelfstandige postkantoren. In de praktijk bleken de postkantoren de meest gebruikte loketten voor alle processen rond de registratie van voertuigen. Toen de functie van de postkantoren veranderde, besloot de overheid te gaan onderzoeken hoe de processen van aanvraag en verstrekking van een kentekenbewijs konden blijven aansluiten bij overige (Europese) regelgeving.

Daarnaast wil de overheid graag inspelen op twee trends: het verder digitaliseren en gebruikersvriendelijk maken van overheidsdiensten en het aanpakken van de voertuigcriminaliteit. Daarom is ook onderzocht of het haalbaar was om een beter beveiligd kentekenbewijs te introduceren. Een kentekenbewijs op creditcardformaat dat centraal wordt afgegeven is de beste optie. Dit verhoogt de duurzaamheid van het document, voorkomt fraude en betekent verbetering van de kentekenprocessen. Bovendien creëren de nieuwe processen de mogelijkheid om de tenaamstelling van een voertuig verder te digitaliseren. Uit onderzoek onder voertuigeigenaren blijkt dat zij de komst van een kentekencard in grote meerderheid toejuichen.

Aanpak fraude

Het aanpakken van voertuigcriminaliteit is een van de belangrijkste redenen om de kentekencard te introduceren. Bij een gestolen voertuig is immers altijd een vervalst kentekenbewijs nodig om het te kunnen verhandelen. De afgelopen decennia is weliswaar de diefstal van voertuigen vanwege joyriding sterk verminderd, maar de georganiseerde voertuigdiefstal is niet afgenomen.

Kenteken card met chip

De nieuwe kentekencard is moeilijker na te maken dan een papieren kentekenbewijs. Niet alleen is het produceren van het document van polycarbonaat moeilijker dan van papier, ook zijn op het kentekenbewijs (combinaties van) moderne echtheidskenmerken verwerkt. Het namaken van een card met chip maakt het fraudeurs nog lastiger.

Centrale afgifte

In de oude situatie lagen delen IB die nog niet op naam van een eigenaar/houder waren overgeschreven op het postkantoor, bij het erkende bedrijf of op een RDW-locatie op voorraad. Dit bracht veiligheidsrisico’s met zich mee. In de nieuwe situatie hebben de genoemde partijen geen diefstalgevoelige voorraad meer. Het kentekenbewijs wordt op een centrale, beter beveiligde plek vervaardigd.

Uniek documentnummer en barcode

Ieder kentekenbewijs heeft een uniek documentnummer dat bij iedere handeling die gevolgen heeft voor het kentekenbewijs gecontroleerd wordt. De unieke barcode op de card versnelt die controle en verkleint bovendien de kans op invoerfouten. Door de komst van deze kentekenkaart veranderen er een (groot) aantal processen. De rijksdienst voor wegverkeer heeft deze informatie uitgewerkt op hun site geplaatst. Dit zowel voor de zakelijk klanten als voor de particuliere klanten.

  • De Rijksdienst voor wegverkeer heeft een speciale website opgezet waar alle informatie over deze nieuwe kenteken kaart is te vinden. Hierop staat ook een instructiefilm die antwoord geeft op de vele vragen.

U kunt deze site hier vinden: RDW KentekenCard

(Info afkomstig van de RDW site)

 

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...