Pordon: 40 jaar Mercedes-Benz

Pordon: 40 jaar Mercedes-Benz

Utrecht december 2000 - Autobedrijf Pordon is volgens de kronieken van DaimlerChrysler Nederland 40 jaar Mercedes-Benz dealer. Als oprichtdatum van het bedrijf moet het jaartal 1927 worden genoemd, het jaar waarin de vader van Pim en Hans Pordon een algemeen garagebedrijf startte. Een tijd waarin autorijden slechts voor een elite was weggelegd.

Medio 2002 opent Pordon zijn nieuwe vestiging aan de A12 op een locatie waar dagelijks in Nederland de meeste auto’s passeren.

Een tevreden klant is de basis van een goed rendement
Als je bij een taxistandplaats van het NS station in Utrecht de taxichauffeur als bestemming Eendrachtlaan opgeeft, wordt er spontaan gereageerd met “Oké, Pordon zeker?” luidt het antwoord kort en kernachtig: “Iedereen in Utrecht kent toch Pordon?”

Hans PordonHans Pordon is uiteraard bekend met de grote naamsbekendheid van het bedrijf maar dit is geen reden om tevreden achterover te leunen. “Meer dan ooit is ons streven erop gericht onze klanten bij wijze van spreken ‘in de boter te bakken’. En dat betekent dat onze medewerkers moeten uitblinken in klantvriendelijkheid en communicatie. Voor wat betreft dat laatste aspect is er een belangrijke rol weggelegd voor de receptionisten in diverse vestigingen. Zij zijn onze vooruitgeschoven visitekaartjes. De eerste indruk is veelal bepalend voor de mening en waardering voor ons totale bedrijf. “

Rendement is het rapportcijfer voor kwaliteit van het management
Na een korte terugblik op de historie van het bedrijf door Hans Pordon, schuiven al snel Ber Nibbering en Harry Schenkelaars aan tafel. Pordon is een typisch voorbeeld van een familiebedrijf dat een continuïteit van de onderneming scherp in het oog houdt. Reden waarom dit jaar een directeur van buten werd aangetrokken in de persoon Harrie Schenkelaars. De taakverdeling binnen de driehoofdige directie is helder: Ber Nibbering is verantwoordelijk voor de kwaliteitsmanagement en financiën, Hans Pordon heeft de algemene leiding en de personenwagenactiviteiten onder zijn hoede en Harrie Schenkelaars de bedrijfswagenpoot. De lijnen van het management naar de medewerkers zijn kort en informeel. Ber: “Wij hebben een voorbeeldfunctie en elke medewerker weet wat wij verstaan onder kwaliteitsmanagement. “ Harrie: “Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten”. Voor Randstadbegrippen hebben wij weinig verloop in ons personeelsbestand, uiteraard zijn we zeer alert op het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe medewerkers, gelet op de snelle ontwikkelingen in de branche en de steeds hogere klanteisen. “

Billboardfunctie nieuwbouw
In lijn met de trefwoorden professionaliteit en schaalvergroting heeft Pordon ambitieuze nieuwbouwpannen. Op 26 januari 2001 wordt in Almere op een zichtlocatie langs de A6 een nieuw bedrijfswagenpand geopend. Een hoofdstuk apart vormen de nieuwbouwplannen langs de A12 (op een steenworp afstand van het smart Centre). Het architectenbureau Van den Dikkenberg & Bons uit Veenendaal heeft een revolutionair en voor Nederland uniek billboardconcept uitgewerkt. De keuze hiervoor werd gemaakt vanwege het feit dat op deze locatie langs de A12 dagelijks de meeste auto’s passeren. Boven de zeer royale showroom (2.500 M2) verschijnen drie ‘etages’ met een heldere transparante beglazing waarop het beeldmerk en de teeraanduiding worden aangebracht.  De totale hoogte van het pand komt op bijna 27 meter. Om de dertig auto’s in de ‘etalages’ aan- en af te voeren wordt gebruik gemaakt van een nieuw gepatenteerd parkeersysteem. Hans: “Bij de formulering van onze wensen en eisen voor deze nieuwbouw hebben bij ook onze klanten betrokken. In een aantal  ‘klantenpanels’ zijn hieruit interessante suggesties naar voren gekomen.” Als alles volgens planning verloopt wordt deze personen- en bestelwagenvestiging medio 2002 geopend. 

In 2001 neemt Mercedes-dealer Pordon de Spijker Groep over, en op 1 januari 2003 neemt Stern Pordon over. De overname van Pordon vertegenwoordigt Mercedes voor bedrijfswagens in Utrecht, Hilversum, Almere, Barneveld, Nijkerk en Veenendaal, en voor personenauto`s in Utrecht.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...