Problemen met een KCC/BDC en de werkplaatsreceptie van een autobedrijf

Lang geleden heb ik al geleerd dat er geen problemen zijn, maar mogelijkheden. Wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt? Breng ze in kaart en bespreek de oplossing(en) zo goed mogelijk. 

Fouten worden er overal gemaakt, maar hoe lossen wij ze op zodat beide partijen tevreden zijn. Zo simpel is het. Zo lang je met elkaar in contact blijft zijn er ook mogelijkheden om er met elkaar uit te komen.

Door de afstand tussen het Klanten Contact Centrum en de werkplaatsbalie is het belangrijk om elke week een overleg met elkaar te houden. Tijdens het overleg, en dat hoeft echt niet langer dan een half uur te duren, kunnen medewerkers de obstakels met elkaar bespreken. Na het overleg leg je besproken punten schriftelijk vast en deel je de informatie met de collega’s van het Klanten Contact Centrum. Hiermee kun je een groot deel van de irritatie op de werkvloer voorkomen.

De punten die je hebt bespreek je. Noteert ze en de week daarop bespreek je of het is opgelost of dat het nog loopt. Zo borg is dat er dingen worden opgelost. Het proces is niet anders dan toen ik ruim 25 jaar geleden in de autobranche begon. Auto’s hebben ook nog steeds dezelfde defecten als toen: airbaglampje brandt, condensor lek door steenslag, ESP storing brandt ect ect.

Ik zie de processen in een autobedrijf dan ook als een grote snelweg. De problemen ontstaan op de A1 in Bussum. De weg wordt daar verbreed en er wordt opnieuw geasfalteerd. Het probleem is daar opgelost. Niet lang daarna ontstaat er file bij Naarden. Ook daar wordt de weg verbreed en geasfalteerd en dan ontstaat er weer een probleem bij Weesp…

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...