Service advies – dealerbedrijf – Betaal ik niet te veel?

Even kijken kost niets, maar als de auto naar binnengaat…

Het maakt niet uit waarvoor je bij een merkdealer komt, even kijken kan altijd, maar zo gauw er een monteur aan te pas komt: dan gaat de meter lopen. Er wordt een werkopdracht (werkorder) gemaakt waarop de monteur de tijd kan registeren. Aan de hand van de werktijd wordt een factuur gemaakt.

Richt- en normtijden
Merkdealers werken met standaard richt- en normtijden. Dat betekent dat de monteur de reparatie binnen die standaardtijd werktijd ‘moet’ uitvoeren. In de praktijk is die tijd voor de monteur (te) krap. Voordeel voor de klant: je kunt namelijk een offerte vooraf krijgen. De merkdealer mag namelijk niet meer berekenen dan de vastgelegde standaard richt- en normtijden.

Richt- en normtijden (1)
Maar zoals zo vaak, zijn er ook uitzonderingen. Soms lukt het niet om binnen de standaard richt- en normtijden werken. Er kunnen extra werkzaamheden aan de reparatie ontstaan. Er kan iets vastzitten en hiervoor is meer tijd nodig. De klant zal dan tijdens de reparatie geïnformeerd moeten worden. Word je tijdens de reparatie van de auto niet gebeld, dan kunt u meerprijs boven de offerte weigeren.

Wat te doen?
Voorkom achteraf een discussie aan de balie of een briefwisseling met de directie en vraag altijd vooraf wat iets standaard kost en wat je er voor krijgt. Als het afwijkt wil je tussentijds gebeld worden. Kan je altijd beslissen of je het wel of niet wilt laten uitvoeren.

Wordt er geld verdiend?
De marges in autoland zijn minimaal en de merkdealer heeft hard geld nodig om het hoofd boven water te blijven houden. Mensen in mijn omgeving geloven het niet. Ze denken dat merkdealers geld als water verdienen. In de ruim 25 jaar dat ik in het vak zit en er is best geld verdiend, maar als je daar de kosten vanaf haalt is het net boven of net onder de lijn. 

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...