Service is geen bureau, maar een mentaliteit - Wat is service advies? - Werkplaatsreceptie

Even kijken kost niets
Tijd is geld - Het maakt niet uit waarvoor je bij een merkdealer komt, even kijken kan altijd, maar zo gauw er een monteur aan te pas komt: dan gaat de meter lopen. Er wordt een werkopdracht (werkorder) gemaakt waarop de monteur de tijd kan registeren. En aan de hand van zijn werktijd wordt er een factuur gemaakt.

Richt- en normtijden
Merkdealers werken met standaard richt- en normtijden. Dat betekent dat de monteur de reparatie binnen die standaardtijd werktijd ‘moet’ uitvoeren. In de praktijk is de tijd voor de monteur krap. Voor de klant is dat een voordeel: U kunt namelijk een prijsopgave vooraf krijgen. De merkdealer mag namelijk niet meer berekenen dan de vastgelegde standaard richt- en normtijden.

Richt- en normtijden (1)
Maar zoals zo vaak, zijn er ook uitzonderingen. Soms lukt het niet om binnen de standaard richt- en normtijden werken. Er kunnen extra werkzaamheden aan de reparatie ontstaan. Er kan iets vastzitten, en hiervoor is meer tijd nodig. De klant zal wel vooraf (of tijdens de reparatie) geïnformeerd moeten worden. Wordt u tijdens de reparatie van de auto niet gebeld, dan kunt u de betaling van de extra werkzaamheden weigeren.

Wat te doen?
Voorkom achteraf een discussie aan de balie en vraag altijd vooraf wat iets standaard kost en wat u er voor krijgt, en als dit afwijkt dat u geïnformeerd wil worden. U kunt dan altijd nog beslissen of u het wel of niet wil laten uitvoeren.

Service is geen bureau, maar een mentaliteit
De marges in autoland zijn minimaal, en uw merkdealer heeft hard geld nodig om het hoofd boven water te blijven houden. Moet u dan overal voor betalen, of krijgt u ook wel eens wat cadeau?

Een voorbeeld: Twee spiegelglazen vernieuwen. Volgens de richt- en normtijden 0,4 tijdseenheden. In geld: 42,84 euro (met de wetenschap, ze zetten er zo op.) Moet de merkdealer het doorberekenen of niet? Ofwel, service of niet?

Conclusie
Je hoeft dus ook niet altijd te rekenen als merkdealer. Een gratis vijf minuten check voor service dingen…Er zijn dealers die dat doen. En service is soms ook een dubbeltje investeren, om straks weer een kwartje verdienen.

Werkplaatsreceptie verkoopt tweede auto
Op de werkplaatsreceptie werken we met vier receptionisten met maar een doel: de klant zo goed mogelijk bedienen en de tweede auto verkopen op basis van onze service.

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...