Terug naar de Franciscusdreef..........terug naar het Pordon van Hans

Utrecht/Winterswijk - Het boek “Terug naar Oegsgeest” van Jan Wolkers inspireerde mij tot boven-staande titel. Het oude pand op de hoek met een kleine koffiehoek waar je in gesprek kwam met wildvreemden, met elders een bank en stoelen waardoor je je bevond in een soort huiskamer, een woonkamer.

Rob en Thea van''We - en hiermee bedoel ik Thea en Rob van’t Woudt- hebben veel te vertellen, teveel maar laat ik gewoon maar beginnen en dat was in 1984/1985. Ik was al bijna twintig jaar leraar en wilde nog aan een eigen bedrijf beginnen. Dus leren autorijden op 41 jarige leeftijd, het binnen twee maanden een rijbewijs hebben en dan een auto gaan kopen.

Thea en ik gingen op de fiets in de stromende regen naar de Franciscusdreef, naar Bert Vörös. De drijfnatte poncho’s deden we uit in de hal en niemand gaf een krimp. Afspraken gemaakt voor een proefrit in een 190 en weer de poncho’s aan, de fietsen van het slot en velen stonden voor het raam ons uit te zwaaien. Naar wat ik later hoorde was dit niet puur vriendelijkheid; niemand daar had ooit twee verzopen katten op deze manier een auto zien kopen.

We kochten een bordeaux rode W 123, tweedehands, zo’n taximodel. Wat een plezier hebben we aan deze auto beleefd. Tijdens een tochtje met de beide moeders gingen we koffie drinken en toen we weer instapten kraakte er achter iets onder de auto. In paniek het servicenummer gebeld en we kregen Frits Kleppe aan de lijn. “Rob, heb je de auto op de handrem gezet en zo ja, haal die er eens af en ga dan nog eens zitten.” Ja hoor, het kraken was meteen over en ons gebrek aan autokennis was meteen wereldkundig.

Wat een pijn deed het verkopen van deze auto toen we in 1988/1989 overstapten op een 190 diesel. We tankten bij Pordon en daarvoor hadden we zo’n rekeningboekje. Eens in de maand kwam dan de nota. Zeer handig. Bij de pomp stond ene Gerrit en deze Gerrit was beroemd om zijn uitspraken.

Iemand vroeg waar een bepaalde Dreef was en of Gerrit die kende. “Ja”, zei Gerrit, “die ken ik”. Toen was het stil. “Waar is het dan?” vroeg de verdwaalde passant. Het antwoord van Gerrit: ”Dat zeg ik niet, ik ben geen verrader.”

Gerrit wilde doorwerken dus als hij mijn auto had volgegooid met diesel moest ik hem niet bij de pomp laten staan. Op een dag zat moeder in de auto, ik was kort naar binnen gegaan en Gerrit gooide de diesel erin. Toen hij klaar was zat ik nog binnen. Gerrit stapte in, startte de motor en samen met een in paniek zijnde moeder zette hij de auto weg. Mijn ma dacht echt dat ze ontvoerd werd en had die hele Gerrit nog nooit gezien......

Pordon aan de Franciscusdreef waar ik vele foto’s heb gemaakt voor Ardis Megelink en Hans Pordon. Advertentiefoto’s tot en met een grote expositie in het oude hoofdkantoor van Mercedes op de Lage Weide.

Het Pordon, onze “huiskamer” dealer met namen als Ben Westra, Ruud van der Linden, Gilbert Vogt, Wim Twigt, Ger Medemblik, Gerard Mulder, Rein van Elst, Wim Gielingh, André de Haan, Mark Barneveld, Wim Donkervoort die samen met Mo zo vaak geholpen heeft met het demagnetiseren van de achterbanden i.v.m. de toenmalige stratenzoeker, Goof en Leen en andere monteurs die zo goed waren. Het Pordon waar een medewerker volkomen te goeder trouw aan een vrouwelijk klant die haar auto voor onderhoud kwam brengen, vroeg of zij “Een grote of kleine beurt wilde hebben.....”

We kunnen nog uren doorgaan maar de ruimte is beperkt. U kent het lied van Wim Sonneveld, het mooie “Het Dorp.” De regel aan het slot slaat voor ons, voor Thea en voor mij, helemaal op het oude Pordon van toen:

“Ik was een kind, hoe kon ik weten, dat dat voorgoed voorbij zou gaan”          

Rob en Thea van’t Woudt, mrt. 2012

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...