Verkoop autobedrijf 3.0: handtekening gezet aandacht voor klant weg

De laatst vijf jaar is het showroombezoek aan een autobedrijf gehalveerd. Klanten die wel de moeite nemen om een showroom te bezoeken willen zich uiteraard welkom voelen. Dat heeft te maken met sfeer, verlichting van het autobedrijf, en hoe medewerkers de klanten verwelkomen. Bij gebrek aan aandacht bepalen de klanten of ze het bedrijf de omzet gunnen.

Ik kom bij een autobedrijf binnen en zie dat het personeel totaal geen oog voor mij heeft. Ik zie dat collega’s met elkaar praten en stoïcijns achter hun computer blijven werken. Ik voel mij als klant totaal niet opgemerkt. Er kan zelfs geen knikje vanaf. Ik weet wel dat jullie niet zo met een klant omgaan. Voor mij is deze ervaring een reden om niet meer terug te gaan naar het bedrijf.

Onlangs kwam ik bij een ander autobedrijf binnen en daar werd ik juist overdreven begroet. Dat voelde juist weer helemaal niet gemeend, maar eerder plichtmatig. Bij een ander autobedrijf heb ik twintig minuten rondgelopen zonder dat iemand mij aansprak. Ik zag wel verkopers, die zonder klanten aan hun tafel of een hoorn aan hun hoofd, in hokjes bleven zitten.

Wil je klanten helpen of ben je alleen uit op hun geld. Dat is een van de veel gehoorde opmerkingen over de verkoop van een autobedrijf, want zo gauw de handtekening is gezet verdwijnt de aandacht voor de klant. Als klanten problemen hebben met de auto dan worden ze meteen doorverwezen naar de werkplaatsreceptie. Dat kan voor klanten ook een reden zijn om niet meer terug te komen.

Elke verkoper heeft met vakkennis en een beetje inlevingsvermogen maar liefst 50% toegevoegde waarde om een deal te sluiten. En de toegevoegde waarde begint al als je ergens binnenkomt en je wordt netjes begroet. “Meneer ik ben even bezig, maar ik kom zo bij u.” Een auto kan je overal kopen, maar waarom nou juist bij dat bedrijf?

Gerelateerde berichten
04-06-2016: Sfeervol en eerlijk autobedrijf
07-03-2016: Hoe krijgen wel klanten naar de showroom? 

Ik kan goed alleen werken maar vind een teamsport ook heel interessant. Het is iedere dag een mooie uitdaging om met een team te werken en de vraag te stellen: Waarom doen wij dit? Waar doen wij het voor? Waarom kom ik mijn bed uit? Wij geloven in het ontzorgen van de klant. Hoe doen we dat? Wij geven de klant aandacht, maken haar/hem belangrijk. Wat doen we? Wij nemen de gegevens door en plannen een bezoek aan de werkplaats of showroom. Lees meer...